هاوینگ بیت کوین
نوشته شده توسط : محسن

هاوینگ بیت کوین سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. اما شاید برای شما سوال باشد که پس چرا قیمت تغییر چندانی نکرد؟ یکی از پاسخ‌ها این موضوع است که «تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، در طول زمان گذاشته می‌شود.». در واقع نباید انتظار داشته باشید که به یکباره با اتفاق افتادن این رویداد، قیمت بیت کوین تغییر چشمگیری کند. در بسیاری از یپش‌بینی‌هایی که از قیمت می‌شود، بازه‌های زمانی از ۶ تا ۱۸ ماه متغیر است. بنابراین حتی الان هم نمی‌توان گفت که هاوینگ چه تاثیری بر قیمت می‌گذارد! باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد. در عین حال، هاوینگ بعدی نیز حدود ۴ سال دیگر اتفاق خواهد افتاد

 


این مطلب در یک نگاه …

۰. سه نظریه درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین
۰. شرخی کوتاه از هاوینگ بیت کوین

مفصل‌تر بخوانید
۱. مقدمه
۲. هاوینگ بیت کوین چیست ؟
۳. چه کسی زمان‌بندی توزیع بیت کوین را تعیین کرده است؟ چرا؟
۴. تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چگونه است؟
۵. چرا استخراج کنندگان پاداش دریافت می‌کنند؟
۶. چه اتفاقی می‌افتد اگر پاداش بلاک‌ها کم شود؟
۷. جمع‌بندی

۰. سه نظریه درباره تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

یک

برخی اعتقاد دارند که با کاهش نرخ بیت کوین‌هایی که ماینرها می‌توانند به سیستم تزریق کنند، و با فرض ثابت ماند تقاضا، ارزش بیت کوین بیشتر می‌شود. این تئوری به این شکل است که زمانی که عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد، تقاضا برای آن ثابت باقی می‌ماند و قیمت را بالا می‌برد. اگر این نظریه صحیح باشد، ما می‌توانیم افزایش قیمت را بعد از هاوینگ‌های بعدی، مشاهده کنیم.

دو

برخی دیگر استدلال می کنند که با توجه به قابل پیش‌بینی بودن این برنامه و آگاهی همه از آن، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین پیش از اتفاق افتادن آن رخ می‌دهد. این تئوری می‌گوید که، معامله‌گران مدتهاست که می‌دانند پاداش بلوک بیت کوین کاهش خواهد یافت. این آگاهی به آنها زمان کافی را برای آماده‌سازی ‌می‌دهد. در نتیجه در نتیجه افراد بیت کوین می‌خرند و با افزایش تقاضا، و از طرفی دیگر حرکت گاوی قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ بالا می‌رود.

سه

برخی دیگر کمی پیچیده‌تر فکر می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با آگاهی افراد از این اتفاق قابل پیش‌بنی، تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود و سرمایه‌گذران زمان کافی برای آماده‌سازی خواهند داشت. در نتیجه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین (بخاطر این قابل پیش‌بینی بودن) قبل از رخ دادن اتقاف میافتد. برخی از این پدیده با نام پیشخور شدن یاد می‌کند.

حال این افراد می‌گویند که اگر قرار بود هاوینگ بر قیمت تاثیر داشته باشد، باید تا الان تاثیر خود را می‌گذاشت. در حالی که چنین تاثیری مشاهده نشده است. بنابراین اگر تا کنون تاثیری نداشته است، پس از این به بعد، و با رخ دادن آن در ۲۳ اردیبهشت هم اتفاقی نخواهد افتاد.

۰. اگر وقت ندارید این داستان را بخوانید …

۱

پول، دقیقا مثل همه‌ی کالاهای دیگر است. ارزش یک پول به مقدار عرضه آن، مقداری که از آن وجود دارد و میزان تقاضایش بستگی دارد. دولت‌ها هر زمانی که بخواهند می‌توانند پول چاپ کنند. معمولا بانک‌های مرکزی هر چند ماه یک بار جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند که عرضه پول را، با چاپ آن دوباره تنظیم بکنند یا نه. اما اگه شرایط اضطراری پیش آید، این تصمیم خیلی سریع‌تر گرفته می‌شود. درست مثل همان چیزی که با آمدن کرونا شاهدش بودیم. اما بیت کوین هیچ بانکی مرکزی‌ای یا هیئت مدیری‌ای یا جایی که بتواند کنترلش کند ندارد. پس چگونه بیت کوین تصمیم می‌گیرد که چه قدر بیت کوین چاپ کند؟ در طول فرایندی به اسم هاوینگ!

۲

در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین ایده‌ای در سر داشت. چه می‌شد اگر آدم‌ها را به طور کامل از شر دخالت دولت‌ها و مراکز بر روی پول خلاص می‌کردیم و مطابق با یک برنامه مشخص که بیشتر از ۱۰۰ سال طول میکشید پول خاصی را خلق می‌کردیم که توسط خود انسان‌ها کنترل می‌شد؟ این پول احتمالا خسته کننده، قابل پیش بینی و قابل اعتماد می‌بود. چرا که افراد می‌توانستند بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های بلندمدتشان را با اعتماد و بدون نگرانی درباره اتفاق‌های ناگهانی یا غیرقابل پیش بینی انجام دهند. اما برای آکه بیت کوین ارزشمند بماند، باید نایاب باشد، دقیقا مثل طلا. ناکاموتو حداکثر تعداد بیت کوین‌ها ممکن رو ۲۱ میلیون تعیین کرد. بنابراین عرضه بیت کوین محدود است و به لطف هاوینگ نرخ عرضه غیرقابل تغییر و قابل پیش‌بینی دارد. اما هاوینگ چگونه کار میکند؟

۳

بیایید اول فرایند استخراج را مرور کنیم. اینگونه فکر کنید که استخراج یه قرعه کشی است که هر ۱۰ دقیقه یک برنده دارد. و ماینرها برای وارد شدن به این قرعه کشی، یک مساله ریاضی را حل میکنند و یک بلیت قرعه کشی به دست میاورند. در اوایل، کامپیوترها برای ایجاد این بلیت‌ها طراحی نشده بودند. بنابراین هر ماینر تعداد بلیت زیادی را نمیتونست برای هر قرعه کشی ایجاد کند. در نیتجه هر کسی می‌توانست با کامپیوترش بلیت به دست آورد و برای شرکت در این قرعه کشی و برنده شدن شانس داشته باشه. در واقع مثلا اگر شما ۳ بلیت به دست میاوردید، برای برنده شدن در قرعه کشی ۳ شانس داشتید. اما الان تو سال ۲۰۲۰ ماشین‌های خاصی برای استخراج وجود دارند و شرکت‌ها انبارهای بزرگی را با این ماشین‌ها پر میکنند. این انبارها در جاهایی از جهان هستند که برق ارزان هستند.

۴

هر ۱۰ دقیقه یک ماینر خوش شانس در این قرعه کشی برنده میشود. و به عنوان پاداش به او بیت کوین داده میشود. در سالاهای اول زمانی که بیت کوین ارزشی نداشت این پاداش ۵۰ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه بود. که به پول الان چیزی حدود ۲۵۰ هزار دلار می‌شد! اما در آن زمان ارزشش حتی کمتر از ۵۰ سنت بوده است! با گذشت زمان و با رخ دادن هاوینگ در هر چهار سال، مقدار این پاداش هم کم شده است. در اولین هاوینگ در سال ۲۰۱۲ پاداش از ۵۰ به ۲۵ رسید و قیمت از ۲ دلار به ۲۷۰ دلار افزایش یافت. در سال ۲۰۱۶ قیمت به ۷۰۰ دلار رسید و تا حباب های سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به رشدش ادامه داد. تو هاونیگ بعدی پاداش به ۶.۲۵ می‌رسد اما معلوم نیست اتفاقی مشابه برای قیمت بیافتد یا نه. هاونیگ تعداد ییت کوین‌هایی که می‌توان در قرعه کشی برنده شد را کاهش می‌دهد. اما همزمان تعداد بلیت‌هایی که در هر قرعه کشی می‌تواند شرکت کند هم بیشتر و بیشتره شده است. شرکت تو این قرعه کشی برای ماینر‌ها از نظر مالی صرفه دارد.  چرا که در کنار کاهش پاداش‌ها، ارزش بیت کوین هم بالا رفته است.

۵

بنابراین هاوینگ یک فرایند کند، بلند مدت و قابل پیش بینی برای کاهش نرخ تعداد بیت کوین های جدیدی است که به وجود می‌آیند. این فرایند تا جایی که دیگه استخارج بیت کوین‌های جدید هیج معنایی نداشته باشه ادامه دارد. در طول سال‌ها رقابت بین ماینرها بیشتر و بیشتر شده. و حتی ماینرهایی که به دنبال درامد روزانه هستند هم جذب شده‌اند. همه‌ی این‌ها امنیت شبکه بیت کوین رو بیشتر میکند. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که تاثیر هاوینگ بر قیمت چه خواهد بود و قیمت بعد از هاوینگ بعدی چه قدر بالا می‌رود. برخی انتظار اتفاق‌های بزرگی را دارند. شاید ۶ رقمی شدن بیت کوین! در حالی که دیگران فکر می‌کنند که چون این بار همه از هاونیگ خبر دارند، پس تاثیرش از قبل بر روی قیمت آمده است.

۶

یکی از سوال‌هایی که باقی می‌ماند این است که آیا با کم شدن پاداش‌ها، همچنان استخراج برای ماینرها جذاب می‌ماند؟ یادتان باشد که اگه ماینرها سود نکنند، دیگر استخراج نخواهند کرد. به هر حال آن‌ها محض رضای خدا هزینه‌ای برای برق و ماشین‌ها پرداخت نمی‌کنند. پس اگه قیمت بیت کوین بالا نرود،  احتمالا ماینرها هزینه انتقال بیشتری را از کاربران طلب خواهند کرد. که باعث میشود سیستم بیت کوین برای انتقال ارزش گران و پرهزینه باشد.

هاونیگ به طور منظم مثل یک ساعت اتفاق می‌افتد و فارغ از نتیجه نهایی، مکانیزمی جذاب برای جلو بردن سیستم بیت کوین و به طور قطع از خلاقانه‌ترین تجربه‌ها در جهان بلاک چین است.

مفصل‌تر بخوانید …

۱. مقدمه

شاید در نگاه اول،فکر کنید هاوینگ، اسم یک فیلم ترسناک درباره قتل‌های زنجیره‌ای باشد. در حالی که هاوینگ، نام یکی از جذاب‌ترین اتفاقات در طول تاریخ بیت کوین است. «هاوینگ» معادل لغت «Halving» است. Halving در انگلیسی به معنای نصف شدن است. برای مثال جمله‌ی «the halving of oil price» به معنای نصف شدن قیمت نفت است. خیلی خلاصه منظور از هاوینگ بیت کوین، نصف شدن پاداش هر بلاک است.

در ماه می (حدود ۲۳ اردیبهشت)، تعداد بیت‌کوین‌هایی (BTC) که در هر ۱۰ دقیقه وارد گردش می‌شوند (همان پاداش بلاک) به نصف کاهش می‌یابد و از ۱۲.۵ بیت‌کنوین به ۶.۲۵ بیت‌کوین می‌رسد. این اتفاق به راحتی قابل دیدن و پیش‌بنی است. چرا که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و قبلا هم دو بار اتفاق افتاده است.

طمع رسیدن به ثروت، چیزی است که توجه‌ها را به این اتفاق جلب می‌کند. مقدار بیت‌کوین‌هایی که به سیستم تزریق می‌شود، به ناگهان کاهش پیدا می‌کند. در حالی که بر روی کاغد، تقاضا ثابت خواهد ماند. در نتیجه این اتفاق (و با توجه به نمودار عرضه و تقاضا در اقتصاد) احتمالا قیمت بیت کوین بالا خواهد رفت. به این ترتیب، این رویداد بحث‌های زیادی را درباره پیش بینی قیمت بیت کوین و نحوه پاسخگویی بازار به آن راه انداخته است.

نمودار تقاضا و عرضه بیت کوین‌های جدید وارد شده به سیستم (در هر ده دقیقه) پس از رخ دادن هالوینگ

چند نکته:
۱. این نمودار نمودار اصلی عرضه و تقاضای بیت کوین نیست. چرا که حتی با کاهش نرخ تعداد بیت‌کوین‌هایی که به سیستم وارد می‌شود، باز هم میزان عرضه بیت‌کوین افزایش خواهد یافت. عرضه در این نمودار، مربوط به بیت‌کوین‌های جدید است.
۲. معلوم نیست که چه اتفاقی برای تقاضا خواهد افتاد. اما اگر فرض کنیم تقاضا ثابت است، بر روی کاغذ قیمت این بیت‌کوین‌های جدید باید بالا رود.
۳. با بالا رفتن قیمت بیت‌کوین‌های جدید، قیمت کل بیت‌کوین‌های در بازار نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مایکل دوبروسکی (Michael Dubrovsky)، بنیانگذار بخش تحقیق و توسعه در PoWx می‌گوید:

زمانی که استخراج‌کنندگان، بیت‌کوین‌های کمتری برای فروش داشته باشند، در نتیجه بیت‌کوین‌های کمتری برای خرید در دسترس خواهد بود.

اما کاهش دوره‌ای نرخ استخراج بیت کوین، نسبت به هرگونه حرکت کوتاه مدت دیگری ذر قیمت می‌تواند برای عملکرد بیت کوین اهمیت داشته باشد. پاداش بلوک یکی از مولفه های مهم بیت کوین است. چیزی که امنیت سیستم بیت کوین را تضمین می‌کند. با توجه به اینکه در دهه‌های آینده، این پاداش‌ها به صفر می‌رسند، می‌توانند انگیزه‌های اقتصادی برای استخراج بیت کوین را از بین ببرند. چیزی که در نهایت امنیت شبکه بیت کوین را تحیت تاثیر قرار می‌دهد.

۲. هاوینگ بیت کوین چیست ؟

بیت کوین‌های جدیدی که به عنوان پاداش بلاک، به چرخه بیت‌کوین‌ها وارد می‌شوند، توسط استخراج کنندگان یا ماینرها تولید می‌شود. این استخراج کنندگان از تجهیزات الکترونیکی گران‌قیمتی برای به دست آوردن یا استخراج استفاده می‌کنند. در هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک، یا تقریبا در هر چهار سال، تعداد کل بیت کوین که استخراج کنندگان به طور بالقوه می‌توانند برنده شوند، نصف می‌شود.

عرضه بیت کوین و پاداش های بلاکی

در سال ۲۰۰۹، این سیستم با ۵۰ سکه بیت کوین برای پاداش هر بلاک در هر ۱۰ دقیقه شروع به کار کرد. در حال حاضر با گذشت ۲ هاوینگ، این پاداش به ۱۲.۵ بیت کوین رسیده است. این فرایند درزمانی که کل ۲۱ میلیون بیت کوین (احتمالا در سال ۲۱۴۰) استحراج شود به پایان خواهد رسید.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۳. چه کسی زمان‌بندی توزیع بیت کوین را تعیین کرده است؟ چرا؟

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)! خالق بیت کوین، که البته شاید تنها یک نام مستعار از یک فرد یا یک گروه باشد. او تقریبا یک سال پس از انتشار این نرم افزار به جهان ناپدید شد. بنابراین او، یا آنها (ما از این بعد با «آن‌ها» به او اشاره می‌کنیم) دیگر نیستند تا توضیح دهند که چرا این فرمول خاص را برای افزودن بیت کوین‌های جدید به سیستم انتخاب کردند. (و چرا اصلا تعداد آن‌ها را به ۲۱ میلیون محدود کرده‌اند، چرا مثال عدد ۱۰۰ میلیون را انتخاب نکردند؟!)

اما ایمیل‌های الکترونیکی اولیه که توسط ناکاموتو نوشته است، تا حدی این موضوع را روشن می‌کند. اندکی پس از انتشار مقاله بیت کوین، ناکاموتو به طور خلاصه درباره روش‌های مختلفی که سیاست پولی منتخب آنها (برنامه‌ی زمانی که استخراج کنندگان مطابق با آن پاداش خود را دریافت می‌کنند) عمل خواهد کرد و در مورد شرایطی که این امر می‌تواند منجر به رکود (زمانی که قدرت خرید ارز افزایش پیدا می‌کند) یا تورم (زمانی که قیمت کالاها یا خدماتی که می‌توان با یک ارز خرید کرد افزایش پیدا می‌کند) شود توضیح داد. 

در آن زمان، ناکاموتو نمی‌توانست حدس بزند که چند نفر از این پول آنلاین جدید استفاده خواهد کرد. آنها درباره اینکه چرا این فرمول خاص را انتخاب کردند، خیلی کم توضیح دادند: «سکه‌ها به هر حال باید از ابتدا توزیع شوند و به نظر می رسد یک نرخ ثابت بهترین فرمول است.» جمله اصلی ناکاموتو به شکل زیر است.

«Coins have to get initially distributed somehow, and a constant rate seems like the best formula.»

در اکثر ارزهای منتشر شده، یک بانک مرکزی دارای ابزارهایی است که به آن امکان افزودن یا حذف آن ارز از سیستم را می دهد. مثلا بانک مرکزی آمریکا، می‌تواند دلار چاپ کند یا دلارها را از بازار جمع کند. به عنوان مثال اگر اقتصاد در وضع بدی باشد، دولت می‌تواند گردش مالی را افزایش داده و با خرید اوراق بهادار از بانک‌ها به افراد وام‌ دهد. از طرف دیگر، اگر دولت بخواهد دلارها را از اقتصاد خارج کند، می تواند اوراق بهادار را خود را به افراد بفروشد.

در آن زمان، ناکاموتو نمی‌توانست حدس بزند که چند نفر از این پول آنلاین جدید استفاده خواهد کرد. (حتی نمی‌دانست که اصلا کسی استفاده خواهد کرد یا نه)

At the time, Nakamoto couldn’t have known how many people would use the new online money (if anyone).

چه خوب باشد چه بد، بیت کوین کمی با بقیه فرق دارد. مقدار عرضه‌ی این ارز و زمان آن دقیقا مطابق با یک برنامه زمان‌بندی مشخص تعیین شده. و این برنامه غیر قابل تغییر است.

بر خلاف سیاست پولی ارزهای صادر شده دولتی، که از طریق فرآیندهای سیاسی و نهادهای انسانی وضع می‌شود، سیاست پولی بیت کوین توسط کدی که در شبکه پخش می‌شود، تعیین می‌شود. اگر این کد بخواهد تغییر کند، نیاز به یک هماهنگی و توافق جمعی در بین کل جامعه و شبکه بیت کوین است.

بلاکچین دات کام (Blockchain.com) در یکی از مطالب خود که در وبلاگش پیش از هاوینگ سال ۲۰۱۶ منتشر شد می‌گوید: «بر خلاف اکثر ارزهای ملی که می‌شناسیم، مانند دلار یا یورو، بیت کوین با یک عرضه ثابت و برنامه زمان‌بندی قابل پیش‌بینی طراحی شده است. فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. این تعداد از پیش تعیین شده باعث محدود شدن آن می‌شود. این محدودیت و کمیابی بیت کوین (مانند طلا) در کنار کاربرد آن است که باعث حفظ ارزش آن در بازار می‌شود.»

یکی دیگر از جنبه های منحصر به فرد بیت کوین، برنامه ناکاموتو برای پاداش بلاک‌ها است. پاداش بلاک‌ها در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع یکی دیگر از تفاوت‌های بیت کوین با سیستم های مالی مدرن است. سیستم‌هایی که در آن بانک های مرکزی عرضه پول را کنترل می‌کنند. برخلاف بیت کوین، عرضه دلار از سال ۲۰۰۰ تا کنون حدودا سه برابر شده است.

ناکاموتو سرنخ‌هایی را از این که بیت کوین را به دلایل سیاسی به وجود آورده جای گذاشته است.

اولین بلاک بلاکچین بیتکوین Genesis block است. این بلاک که ده ساله شده در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی استخراج شد. نکته جالب پیام مخفی­ است که ساتوشی در آن قرار داده.
یکی از پارامتر‌هایی که در هر بلاکی ذخیره می‌شود کوین­ بیس (Coinbase) نام دارد. کوی­ن‌بیس پارامتری است که میزان پاداش ماینرها به ازای ساخت یک بلاک را معین می‌کند. اما در اولین بلاک یا همان بلاک جنسیس، می­‌توان هر متغییری را در آن جای داد. نکته جالب این است که ناکاموتو رشته­ ی (string) زیر را در این بلاک جای داده است:

{۰۴FFFF001D0104455468652054696D65732030332F4A616E2F323030 39204368616E63656C6C6F72206F6E206272696E6B206F66207365636 F6E64206261696C6F757420666F722062616E6B73}

پس از رمزگشایی این رشته متن زیر به دست می‌آید.

{The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks}.

که معنای آن این است: «روزنامه The Times در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ رئیس خزانه‌داری [انگلستان] در آستانه‌ی اهدای کمک مالی به بانک‌ها است.». این پیام بی‌ثباتی­‌های اقتصادی که بخاطر استفاده­‌ی گسترده از سیستم بانکداری ذخیره کسری به وجود آمده است را سرزنش می‌کند. در سیستم ذخیره کسری، بانک می‌تواند پول افراد را به افراد یا شرکت­‌های دیگر وام دهد. در واقع، می‌تواند پول تولید کند!

بسیاری این پیام را به عنوان نشانه‌ای از عقاید و اهداف سیاسی ناکاموتو تفسیر می‌کنند. بیت کوین در صورت پذیرفته شدن توسط جوامع، می‌تواند قدرت پولی را که بانک‌ها و دولت‌ها بر سیاست‌های پولی دارند را کاهش دهد. هیچ نهاد مرکزی نمی‌تواند بیت کوین را خارج از برنامه دقیق آن ایجاد کند.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۴. تأثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چگونه است؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنندکه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین مثبت است. تا جایی که آن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. برای همین موضوع نیز توجه خیلی‌ها به هاوینگ جلب شده است. اما حقیقت این است که، هیچ کس نمی‌داند چه اتفاقی خواهد افتاد. بیت کوین تاکنون دو بار هاوینگ را تجربه کرده است.

جدول زمان‌بندی هاوینگ‌های بیت کوین

هاوینگ سال ۲۰۱۲ برای اولین بار نشان داد که بازار چگونه به آن واکنش نشان خواهد داد. تا آن زمان، جامعه بیت کوین خیلی دقیق نمی‌دانست (یا همه‌ی آن‌ها نمی‌دانستند) که چگونه یک کاهش ناگهانی در پاداش می‌تواند روی شبکه تاثیر بگذارد. تنها اندکی پس از هاوینگ بود که دیدند با هاوینگ قیمت شروع به افزایش کرد.

دومین هاوینگ که در سال ۲۰۱۶ رخ داد، کاملا پیش‌بینی شده بود. درست مانند همین هاونیگی که در پیش است. مثال الان که برخی از سایت‌ها مانند coindesk.com یک روز شمار برای آن قرار دادند، در آن زمان نیز این روز شمار وجود داشت. همه به دنبال آن بودند تا ببیند هاوینگ چه تاثیری بر قیمت خواهد داشت.

در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶، روزی که هاونیگ دوم رخ داد، قیمت ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۶۱۰ دلار رسید، اما سپس به همان جایی که قبلا بود بازگشت. شواهد اندکی وجود داشت که نشان می‌داد کاهش ناگهانی نرخ استخراج بیت کوین تاثیر طولانی مدتی بر قیمت داشته باشد. در آن زمان، جیکوب دونلیلی تا آنجا پیش رفت که این رویداد را «عذاب کسالت آور» خواند.

.

در حالی که تاثیر فوری بر قیمت بیت کوین اندک بود، بازار به تدریج نسبت به هاوینگ واکنش نشان داد و قیمیتش افزایش پیدا کرد. برخی معتقدند که این افزایش قیمت نتیجه با تاخیری از هاوینگ بوده است. این تئوری به این شکل است که زمانی که عرضه بیت کوین کاهش می‌یابد، تقاضا برای آن ثابت باقی می‌ماند و قیمت را بالا می‌برد. اگر این نظریه صحیح باشد، ما می‌توانیم افزایش قیمت‌های مشابه را بعد از هاوینگ‌های بعدی، از جمله هاوینگ امسال مشاهده کنیم.

برخی دیگر استدلال می کنند که با توجه به قابل پیش‌بینی بودن این برنامه و آگاهی همه از آن، این تغییر در نرخ استخراج پیش از آنکه اتفاق بیافتد بر قیمت تاثیر خواهد داشت. آن‌ها تنها معتقند که این تاثیر از قبل گذاشته می‌شود. این تئوری می‌گوید که، معامله‌گران مدتهاست که می‌دانند پاداش بلوک بیت کوین کاهش خواهد یافت. این آگاهی به آنها زمان کافی را برای آماده‌سازی ‌می‌دهد. در نتیجه در نتیجه افراد بیت کوین می‌خرند و با افزایش تقاضا، و از طرفی دیگر حرکت گاوی قیمت بیت کوین قبل از هاوینگ بالا می‌رود.

برخی دیگر کمی پیچیده‌تر فکر می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که با آگاهی افراد از این اتفاق قابل پیش‌بنی، تقاضا برای بیت کوین بالا می‌رود و سرمایه‌گذران زمان کافی برای آماده‌سازی خواهند داشت. در نتیجه تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین (بخاطر این قابل پیش‌بینی بودن) قبل از رخ دادن اتقاف میافتد. برخی از این پدیده با نام پیشخور شدن یاد می‌کند.

حال این افراد می‌گویند که اگر قرار بود هاوینگ بر قیمت تاثیر داشته باشد، باید تا الان تاثیر خود را می‌گذاشت. در حالی که چنین تاثیری مشاهده نشده است. بنابراین اگر تا کنون تاثیری نداشته است، پس از این به بعد، و با رخ دادن آن در ۲۳ اردیبهشت هم اتفاقی نخواهد افتاد.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

۵. چرا استخراج کنندگان پاداش دریافت می‌کنند؟

دلیل آن این است که، بدون این پپاداش بلاک‌ها، بیت کوین اصلا کار نمی‌کند.

هسو (Hasu) به عنوان یک محقق مستقل می‌گوید که بیت‌کوین، تنها در صورتی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که بلاکچین آن بتواند پاسخ به دو سوال را بدهد. چه کسی مالک چه چیزی است، و در چه زمانی مالک آن چیز است. بخش اول، «چه کسی مالک چه چیزی است؟» با رمزنگاری حل می‌شود. فقط صاحب یک کلید خصوصی می‌تواند بیت کوین را خرج کند.

هسو توضیح می‌دهد: «بخش دوم، یعنی چه زمانی صاحب آن چیز است، چالش بزرگی است. اگر به این سوال پاسخ داده نشود، مردم می‌توانند بیت کوین‌های خود را دو بار خرج (double-spend) کنند.

بدون پاداش بلاک، شبکه در هرج و مرج خواهد بود. هسو توضیح می‌دهد که استخراج‌کنندگان، در صورت داشتن قدرت محاسباتی کافی، خودشان می‌توانند به دو طریق به شبکه حمله کنند! اول با دوبار خرج کردن بیت ‌کوین‌ها و دوم با متوقف کردن معاملات و جلوگیری ار انجام شدن آن‌ها. اما باید گفت که آن‌ها هیچ کدام از این کارها را نمی‌کنند. چرا که در این صورت پاداش بلاک را از دست خواهند داد.

به عبارت دیگر ، در صورت عدم پیروی از قوانین ، استخراج کنندگان پول از دست می‌دهند

هرچه قدرت پردازشگرهای محاسباتی بیشتری به سمت بیت کوین هدایت شود، حمله به آن سخت تر می‌شود. چرا که یک مهاجم برای اجرای حمله بخ شبکه، نیاز به بخش قابل توجهی از این قدرت پردازشی، معروف به hashrate دارد. هرچه استخراج کنندگان از طریق پاداش‌های بلوکی بتوانند درآمد بیشتری کسب کنند، قدرت استخراج بیشتری به سمت بیت کوین می‌آید و به این ترتیب از شبکه محافظت می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست | زمان هاوینگ بیت کوین | تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین |

۶. چه اتفاقی می‌افتد اگر پاداش بلاک‌ها کم شود؟

دقیقا به همین خاطر است که کاهش دوره‌ای پاداش‌ها به یک نگرانی و مساله تبدیل می‌شود. اگر پاداش بلاک‌ها کاهش یابد، امنیت شبکه چگونه تامین خواهد شد؟!

استخارج کنندگان برای ادامه دادن به استخراج (یا در واقع تایید یا رد تراکنش‌های شبکه) باید انگیزه یا محرک داشته باشند. آنها باید حقوق بگیرند



:: بازدید از این مطلب : 135

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: